Stadia op de levensweg
Product omschrijving
Vertaling: Jan Marquart Scholtz
Verklarende noten: Paul Cruysberghs
Eindredactie: Paul Cruysberghs & Onno Zijlstra
Nawoord: Johan Taels
Verschenen in de serie: Søren Kierkegaard Werken
Stadia op de levensweg is het grote pseudonieme werk van Søren Kierkegaard uit 1845 waarin centrale thema’s uit de eerdere geschriften Of/Of, Vrees en beven en De herhaling bij elkaar komen.
Kierkegaard presenteert hier een verzameling manuscripten die in het bezit gekomen is van Hilarius Bogbinder. De uitgave van Bogbinder bestaat uit het verslag van een feestmaal waarbij de aanwezigen een lofrede op de erotiek houden, een pleidooi voor het huwelijk en het dagboek van een verliefde jongeman die niet in staat is zijn relatie in stand te houden en nu een religieuze zoektocht onderneemt, gevolgd door de bespiegelingen hierover van Frater Taciturnus.
Opvallend is vooral dat, vergeleken bij Of/Of, het religieuze in Stadia op de levensweg een heel eigen statuut krijgt.
Het esthetische stadium, het ethische stadium en het religieuze stadium worden in hun diverse varianten kleurrijk beschreven en beargumenteerd, maar krijgen ook gestalte in de verschillende personages. Het geheel is in zijn rijkdom een meesterstuk van Kierkegaards schrijverschap en een hoogtepunt in de Europese literatuur.
Radio interview met Onno Zijlstra over Stadia op de levensweg
16 juni 2014 was Onno Zijlstra te gast in het Radio 5 programma 'Kennis van nu' om te spreken over Stadia op de levensweg.
Het gehele interview kunt u vinden op de site:
http://www.wetenschap24.nl/programmas/de-kennis-van-nu/Radio-5/2014/Juni/16-06-2014-hoe-te-leven.html
Lezing 'Het leven volgens Kierkegaard'
Op 25 juni 2014 organiseerde het Soeterbeeck Programma i.s.m. Uitgeverij Damon de lezing Het leven volgens Kierkegaard. Op deze avond gaf Onno Zijlstra, filosoof en eindredactielid van Stadia op de levensweg, een inleidende lezing over Kierkegaard en zijn werk. En ging filosoof Rob Compaijen in op de opbouw van Stadia. Tot slot discussieerden beide sprekers over de actualiteit en de relevantie van Kierkegaards ideeën in onze tijd.
De gehele lezing kunt u terugkijken op de site van het Soeterbeeck:
http://www.ru.nl/soeterbeeckprogramma/terugblik/terugblik-2014/terugblik-2014/leven-volgens/
Video interview met Onno Zijlstra in iFilosofie
In juli 2014 hield iFilosofie een video interview met Onno Zijlstra. Het gehele interview kunt u hier terugkijken: https://vimeo.com/98477906
Specificaties
Recensies
Op: http://www.cuttingedge.be/boekenstrips/søren-kierkegaard-stadia-op-de-levensweg
"Deze nieuwe uitgave van Damon is indrukwekkend en kadert in de ambitieuze uitdaging om het gehele oeuvre van Kierkegaard naar het Nederlands te vertalen. Dit lijvige boek werd minutieus vertaald en exhaustief van commentaar voorzien. Ondanks de bijna perfecte uitgave blijft de vraag naar de relevantie voor de eigentijdse lezer: het geschrift stamt tenslotte uit 1845. De relevantie zit onder de literaire schil, als een verborgen tijdloze eenheid. Voor die diepere betekenis graaft Kierkegaard, als ‘vader’ van het existentialisme, naar de fundamentele eigenheid van een persoon, de lezer. Ondanks dit literair-lyrische geschrift blijft het een van de meeste complexe werken uit het sowieso mysterieuze oeuvre van Kierkegaard."
Wouter Etienne
In: NDB Biblion, september 2014
"Erg goed en leesbaar vertaald, prachtig gebonden uitgave, met verhelderend nawoord van Johan Taels en verklarende noten."
Dr. Taede A. Smedes
In: De nieuwe koers, nr.7 2014
"Kierkegaard was intensief bezig met de vraag naar een waarachtig en humaan bestaan, waarin de schone schijn de mens niet zou afleiden. Bij Kierkegaard leidt dit niet tot een moreel betoogwaarin uitgelegd wordt hoe je wel of niet zou moeten leven, maar hij treedt op als een verkenner. Hij hult zich in verschillende personages en dan gaat hij op weg: tastend, peilend, met zichzelf discussierend. Het is niet alleen fascinerend om hem daarin te volgen, het leidt ook tot nadenken over je eigen levensoriëntatie. Bovendien schrijft hijk voortreffelijk: beelend, invoelend, meeslepend."
Tjerk de Reus
In: Benedictijns Tijdschrift, nr3 2014
"Het religieuze krijgt in dit boek een heel eigen statuut (in het nawoord van Frater Taciturnus ten diepte geduid). Een meesterwerk van SK’s schrijverschap en hoogtepunt in de europese literatuur. Zoveel passie, zoveel wijsheid en zo geestig. Verrukkelijk."
In: Kerk in de stad, 22 augustus 2014
"Stadia op de levensweg is opnieuw een meesterwerk van Kierkegaard en een hoogtepunt in de Europese literatuur. Om deze reden kreeg de voorzitter van de Europese Commissie eerder dit jaar het eerste exemplaar van dit boek uitgereikt. Kierkegaards zoveelste juweeltje is voorzien van een leeslint. De van stofomslag voorziene harde kaft is voorzien van een preeg (gestanste afbeelding) in zilver op zwart. Afgezien van de inhoud al een parel in de boekenkast. Je moet het er als liefhebber gewoon voor over hebben, ruim vijf tientjes, maar dan heb je ook wat."
Peter van der Ros
Op: http://klassieketheologie.nl
"Wellicht zou Stadia op de levensweg het summum van Kierkegaards schrijverschap genoemd kunnen worden. Alles komt hier samen. Het esthetische, ethische en het religieuze als levenssferen die doorworsteld moeten worden op weg naar de absolute zelfwording; de christelijk-paradoxale religiositeit oftewel ‘Religiositeit B’. Wie niet halverwege afhaakt –zoals Kierkegaard zelf bij monde van Frater Taciturnus dacht– maar de Stadia doorworstelt, komt tot een diep inzicht in Kierkegaards denken en het denken na hem. De latere (dialectische) theologie valt zonder dit werk niet te verstaan. Dit is één van de grootste werken die het Europese denken heeft voortgebracht. Daarbij past inderdaad alleen een dergelijk voorname uitgave als waarin uitgeverij Damon het werk heeft uitgegeven."
Wilfred Hassefras
Op: http://www.christusrex.be/bb/48#b1495
"In werkelijkheid is dit boek een synthese van al zijn opvattingen uit zijn vorige hoofdwerken, waaronder Of/Of. Vanzelfsprekend is gaat de belangrijkste aandacht uit naar de mentale groei van de mens van het esthetische stadium, over het ethische stadium naar het religieuze. Het is opvallend dat het religieuze aspect zoveel aandacht krijgt; misschien omdat hij tot vrede gekomen is met zijn mentale breuk met het protestantisme. Vanzelfsprekend is het niet enkel een filosofisch werk, maar ook een literaire parel. De uitgave van Damon is ronduit exemplarisch te noemen."
JG