Democratie, deugden, docentschap
De docent als gids in de democratie
Democratie, deugden, docentschap
De docent als gids in de democratie
Jordi Wiersma
Op voorraad
Direct leverbaar uit voorraad
Product omschrijving
In dit boek werkt Jordi Wiersma de gedachte uit dat democratie in verband staat met een rusteloze ziel en een vluchtige manier van leven. Voor de analyse van deze ‘democratische mens’ gaat de auteur te rade bij grote denkers zoals Plato, Tocqueville en Ortega y Gasset. Hij legt daarbij uit dat deze rusteloosheid wordt versterkt door de komst van technologie in onze levens.
Dit boek presenteert ook een alternatief: de aristocratische mens. Dit is de persoon die over veel deugden beschikt. Omdat deze persoon zichzelf weet te leiden, is deze het meest geschikt om anderen te leiden. Voor dit alternatief grijpt de auteur terug op klassieke bronnen zoals Aristoteles en Cicero en christelijke bronnen zoals Thomas a Kempis en Erasmus.
Vervolgens staat de vraag centraal hoe de transitie eruit kan zien van democratisch mens naar aristocratisch mens. Wiersma legt uit hoe de Griekse paideia-gedachte en de Romeinse artes liberales immer concrete invulling geweest zijn van deze transitie. Door terug te gaan op Plato, Isocrates en Seneca wil de schrijver ook onze eigen manier van denken over onderwijs, in het bijzonder in de liberal arts, doen scherpen.
Het laatste deel van het boek staat in het teken van de goede docent. Iedere vorm van goed onderwijs valt of staat bij de aanwezigheid van een goede docent. Wat een goede docent behelst, beschrijft Wiersma aan de hand van klassieke bronnen als Plato, Quintilianus en Erasmus.
Specificaties
Recensies
In: Reformatorisch Dagblad, 11 november 2023
"Het boek van Wiersma biedt veel wijsheid over het probleem van de democratische mens, het klassiek christelijke vormingsideaal, het curriculum dat dat ideaal gestalte geeft en het belang van een goede docent. Zijn boek leest bovendien als een spreekwoordelijke trein. Niet allen omdat hij de stof beheerst, en daardoor al die schrijvers en denkers helder en bondig kan behandelen. Maar ook door de uitstapjes naar de actualiteit, die vaak met humor zijn doorspekt."
Bart Jan Spruyt
In: Veluwse kerkbode, januari 2024
"Dit is een boek om ter harte te nemen en te verinnerlijken, in kleine groepjes te bespreken en ermee aan de slag te gaan. Ik lees het boek als een pleidooi om klaslokalen plaatsen van concentratie en conversatie te laten zijn, waar men elkaar leert begrijpen, leert liefhebben, waar men de kunst van het gesprek beoefent en waarbij klassieke bronnen ons leren wat moed, verstandigheid en zelfbeheersing inhoudt. Ik daag alle leraren en docenten uit kennis te nemen van deze mooie publicatie!"
Alfred van de Weg
In: De Waarheidsvriend 8 mei 2024
"Deze zeer heldere en spannende dissertatie kwam tot stand onder begeleiding van Andreas Kinneging en Paul van Geest. Wiersma, mede-oprichter van Stichting Landmerk (2014), meent dat de docent vaak ondergewaardeerd wordt. (...) Zijn analyse is een intelligente en existentiële schreeuw en wijst een weg."
Ds. J.W. Verboom
Op: Bazarow, maart 2024
"Wiersma laat een afwijkend geluid horen in het vinden van oplossingen voor onze huidige democratische problemen: democratie heeft baat bij ‘aristoi’, aristocraten van geest, die ook als goede docenten het beste uit anderen en hun leerlingen kunnen halen. Goed als in klassieke deugden, die hun betekenis en dus nut al eeuwen hebben bewezen, aangevuld met religieus-Christelijke deugden zoals nederigheid, matigheid en onzelfzuchtige naastenliefde ter meerdere eer en glorie van de Schepper. Het zich bekwamen en in daden en woorden uitdragen van deze deugden, maken goed samenleven mogelijk. Prettig is dit boek ook doordat het eigenlijk alleen via ‘slow reading’ al haar schatten prijsgeeft, bijvoorbeeld in het genieten van de Latijnse en Griekse originele passages (inclusief vertalingen) van de muzikaliteit van deze ‘oertalen’ van de meeste Europese talen."
Bas Aghina