Lichtsporen
Product omschrijving
Dit boek is een kunstbeschouwend werk voor de audio-visuele disciplines. De audio-visuele kunsten worden beschouwd als een geïntegreerd onderdeel van de kunstgeschiedenis en daarom worden de wetmatigheden die gelden voor de klassieke beeldende kunst toegepast op de audio-visuele kunsten.
In het eerste deel komt de geschiedenis van fotografie en film aan bod. Bij de chronologische behandeling worden representatieve beelden besproken. Het tweede deel geeft een overzicht van de fotografische disciplines van de meest objectief registrerende tot de meest poëtische, namelijk documentaire, toegepaste en autonome fotografie. Aan de hand van de contrasttheorie wordt in het derde deel de jonge fotografiegeschiedenis gepresenteerd als een opeenvolging van stromingen en tegenstromingen. Het vierde deel biedt een analyse van de beeldvorm in beeldelementen, een kunstbeschouwing met de nadruk op het behandelde beeldaspect en foto (filmstill) analyses. De verschillende aspecten van het (audio-visuele) kunstwerk als vorm, inhoud, context en functie komen in dit boek aan de orde.
Dit boek, uniek voor het Nederlandse taalgebied, werd fraai geïllustreerd en geheel in kleur gedrukt.
Specificaties
Recensies
In: Professionele fotografie, nr. 3 - 2007
"Deze uitgave is geschreven voor leraren in het kunstonderwijs die willen bijspijkeren op het gebied van de fotografie. Maar fotografen mogen het natuurlijk ook lezen.
[...]
Wat hebben wij aan dit boek? Je vindt een uitgebreid scala aan theorie rond de fotografie. Van de fotogeschiedenis tot compositieleer, kleurenleer en het zonesysteem.
[...]
Wat dit pittig geschreven boek doet, is intellectuele bagage bieden op het niveau dat in het kunstonderwijs van pas komt. Een docent hoeft tijdens de les niet met zijn mond vol tanden te staan."
In: Kunsttijdschrift Vlaanderen, jaargang 55 (november 2006)
"René L'Ortye bestudeert chronologisch de geschiedenis van de fotografie, bekijkt de indeling in disciplines van documentaire tot autonome fotografie en ontdekt een opeenvolging van stromingen en tegenstromingen. Nadien analyseert de auteur de verschillende beeldelementen. De foto als artistiek medium bestaat, net als elk ander kunstwerk uit vorm, inhoud, context en functie. Dit handboek over fotografie bevat zowel lichtsporen als schaduwzijden. De goed gekozen illustraties verduidelijken de schoolse, theoretische tekst. Geregeld worden zaken letterlijk herhaald, wat gezien de indeling grotendeels onvermijdelijk is. Nu eens worden zaken grondig uitgelegd, dan weer oppervlakkig aangekaart. Toch valt uit dit boek veel te leren en dat was ook de bedoeling van de auteur."
(Emmanuel van Lierde)
In: NBD|Biblion (13 oktober 2006)
"Dit didactische handboek is een combinatie van beknopte geschiedschrijving en kunstbeschouwing over fotografie en filmstills, plus een analyse van beeldstrategieën (het gebruik van licht, kaders, scherpte-diepte, kleur) en fototechniek (camera, ontwikkelen, afdrukken). Aan bod komen de geschiedenis van de fotografie, de beschrijving van foto-genres en fotografische stijlen en een analyse van het fotografische beeld. Tot slot is een beschrijving van enkele technische aspecten opgenomen. Het boek is uitgebreid geïllustreerd met foto's (kleur en zwart-wit). Deze veelzijdige combinatie van onderwerpen komt zelden voor. Geschikt voor studenten van kunstacademisch en andere belangstellenden. Met literatuurlijst, registers en lijst van afbeeldingen. De eerste druk (1996) werd niet op a.i. aangeboden."
(Peter Bosma)